کشف 3 سیاره شبه زمین با احتمال وجود حیات

ستاره‌شناسان به تازگی موفق به کشف 3 سیاره شبه زمین در اطراف یک ستاره کوچک کم‌نور و سرد شده اند که با توجه به فاصله این سیارت از ستاره مادر ، احتمال وجود حیات فرازمینی در آنها وجود دارد.

سیاره شبه زمین

این سیارات با اندازه مشابه زمین در فاصله‌ای از ستاره میزبان‌شان در صورت فلکی دلو در فاصله 40 سال نوری از زمین گردش می‌کنند که آب مایع می‌تواند بخاطر مقادیر مناسب گرما در آن وجود داشته باشد. دانشمندان این شرایط را برای قابل سکونت بودن یک سیاره الزامی می‌دانند.

این نخستین باری است که سه سیاره شبه زمین در اطراف یک ستاره کوتوله فوق سرد با نام TRAPPIST-1 شناسایی شده‌اند. دو سیاره داخلی‌تر این منظومه هر 1.5 و 2.4 روز یک بار در مدار ستاره خود گردش می‌کنند و تنها چهار و دو برابر گرما در مقایسه با زمین از میزبان خود دریافت می‌کنند. مدار سیاره بیرونی‌تر بین چهار تا 73 روز است.

تلسکوپ TRAPPIST در رصدخانه لاسیا شیلی

این کشف با استفاده از تلسکوپ کوچک گذر سیارات و اجرام (TRAPPIST) در رصدخانه لاسیلا در شیلی انجام شده است. این تلسکوپ با بررسی تغییرات در میزان نور ساطع شده از یک ستاره بر اثر عبور سیاره، موفق به کشف این سیارات شد. هرچه ستاره پس‌زمینه کوچکتر باشد، شناسایی و سنجش این سیارات عبوری آسانتر است.

مقایسه ابعاد ستاره TRAPPIST-1 با خورشید

اگرچه این سیارات تازه کشف شده از اندازه مشابه زمین برخوردارند، اما ستاره میزبان آن‌ها تنها هشت درصد اندازه خورشید است و درخشش آن، نیمی از میزان کنونی میزبان منظومه شمسی است.

ستاره‌شناسان تاکنون سیارات بسیاری را در ورای منظومه شمسی شناسایی کرده‌اند که احتمال وجود حیات فرازمینی در آنها وجود داشته و در حال توسعه روشهایی برای اسکن جو این سیارات به دنبال گازهای مرتبط با فعالیت‌های زیستی هستند.

نتایج این یافته ها در مجله Nature منتشر شده است.