امارات درحال برنامه ریزی برای ساخت یک کوه مصنوعی است!

امارات درحال برنامه ریزی برای ساخت یک کوه مصنوعی است!

کشور امارات متحده‌ی عربی در حال تبدیل شدن به مرکز شگفتی‌های مصنوعی جهان است. بعد از ساخت انواع و اقسام پدیده‌های طبیعی نظیر جزیره و منطقه‌ی برفی به‌صورت مصنوعی، حالا مسئولان این کشور به سراغ ساخت یک کوه مصنوعی رفته‌اند!

کشور امارات و به‌طور کلی منطقه‌ی خاورمیانه در بخش خشکی از اکوسیستم جهانی قرار گرفته است و معادلات جغرافیایی سبب شده است که کشورهایی که در این منطقه قرار گرفته‌اند، دارای آب و هوای خشکی باشند و بارش نزولات جوی در آن‌ها به مقدار کمی اتفاق بیافتد.

امارات امیدوار است این کوه مصنوعی باعث افزایش بارش در این کشور شود

حال در بعضی از این کشورها نظیر ایران عزیز خودمان و البته کشورهایی نظیر افغانستان و پاکستان، رشته کوه‌ها و پستی و بلندی‌های فراوانی وجود دارد که باعث حرکت توده‌ی هوا، تراکم ذرات داخل جو و در نهایت تشکیل ابر می‌شود؛ این تشکیل ابرها باعث بارش باران و برف می‌شوند و تا حدی این کمبود طبیعی را جبران می‌کنند.

اما در کشوری مانند امارات که زمین‌های پستی دارد و در سراسر خاک آن، کوه و ارتفاعات قابل ذکری به چشم نمی‌خورد، فرصت کمی برای تراکم هوا و تشکیل ابرهای باران زا وجود دارد و همین هم باعث می‌شود که مسئولان این کشور ثروتمند هر کاری را برای افزایش بارش باران انجام دهند؛ بعد از اجرای گسترده‌ی طرح‌های بارورسازی ابرها در سال گذشته که نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار بر روی آن هزینه شد، آن‌ها این بار به سراغ ساخت یک کوه مصنوعی رفته‌اند.

البته اگر فکر می‌کنید که این طرح تنها یک ایده‌ی عجیب و تئوری است، کاملا در اشتباه هستید! زیرا مراحل اولیه‌ی تحقیق برای یافتن مکان مناسب در این کشور شروع شده است و احتمالا تا اواخر سال، مراحل اجرایی ساخت این کوه مصنوعی در مکان مورد نظر شروع خواهد شد!

هدف از این طرح جاه‌طلبانه و عجیب که با همکاری متخصصان تشکیلات دانشگاهی مطالعات بر روی اتمسفر آمریکا (UCAR) انجام خواهد شد، این است که با احداث یک کوه مرتفع، حرکات جوی تغییر کند و ذرات موجود در جو، بالای این کوه متراکم شوند. در نهایت نیز این ذرات ابرهایی را تشکیل خواهند داد و با بارورسازی این ابرها که آن‌هم از طریق مصنوعی انجام می‌شود، مسئولان دولت امارات امیدوارند که شاهد افزایش سطح بارش باران در کشورشان باشند.

امارات در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک کوه مصنوعی است!

اماراتی‌ها پیش از این هم با ساخت جزایر مصنوعی شناور در انواع طرح‌ها و با اندازه‌های سرسام آور و ساخت منطقه‌ی برفی مصنوعی با پیست اسکی، نشان داده‌اند که در جهت جبران کمبودهای طبیعی این کشور از هیچ طرح و تلاشی مضایقه نمی‌کنند و شاید اگر چند کشور در دنیا از عهده‌ی اجرای چنین پروژه‌های سنگین و عجیبی نظیر ساخت یک کوه مصنوعی بر بیایند، امارات یکی از آن‌ها خواهد بود.

البته با وجود ثروت هنگفت این کشور از بخش فروش نفت و گردشگری، باز هم دولت این کشور در حال بررسی مخارج و جنبه‌های مختلف این طرح جدید است و علاقه‌ای ندارد که بعد از خرج مقدار زیادی از درهم‌های اماراتی، شاهد یک طرح شکست خورده و بدون تاثیر باشد.

بنابراین باید منتظر بمانیم تا در ماه‌های آینده جزییات بیشتری از روند اجرای این پروژه‌ی عظیم و بی‌سابقه در تاریخ بشریت منتشر شود تا بتوانیم قضاوت دقیق‌تری درباره‌ی آن داشته باشیم؛ هرچند که هنوز هم مشخص نیست که آیا احداث یک کوه مصنوعی در امارات علاوه بر تغییرات در میزان بارش باران در این کشور، باعث تغییرات آب و هوایی مثبت یا منفی در دیگر کشورهای منطقه نیز خواهد شد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. کوه تفتان در بلوچستان از دریا فاصله زیادی داره، ولی اگه امارات به ساخت کوه در اطراف دریا بپردازه ممکنه باعث تغییر جوی این کشور بشه ینی افزایش ابر در دامنه ی کوه و در نتیجه بارش باران،

  2. ما یه کوه داریم به اسم تفتان که به نظرم تاثیر خیلی کمی تو بار‌ش شهر خاش داره به نظرم شکست میخوره

  3. ما یه کوه داریم به اسم تفتان که به نظرم تاثیر خیلی کمی تو بار‌ش شهر خاش داره